„Retro“ – tarpukario klasika

Siekdami išsaugoti seniausio Lietuvoje saldainių fabriko „Rūta“ istoriją gyvą sukūrėme išskirtinį naujovių ir paveldo derinį – saldumynų liniją „Retro“. Tam, kad įvertintumėte šių gaminių reikšmę šiandien, kviečiame Jus įdėmiau pasklaidyti prisiminimų puslapius apie saldumynų gamybą tarpukario Lietuvoje.

Saldumynai ir tarpukario dvasia

Nuo 1913 m. prasidėjo garbinga, ilgiausiai Lietuvoje gyvuojančio saldainių fabriko „Rūta“ istorija, kuomet talentingas konditeris Antanas Gricevičius Šiaulių centre įkūrė savo saldainių dirbtuvėlę. To meto Lietuvoje daugumą verslo įmonių valdė ne lietuviai, tad norėdamas išsiskirti konkurencinėje aplinkoje ir pabrėžti įmonės lietuviškumą, A. Gricevičius savo saldainių dirbtuvę pavadino išskirtinai lietuviškai – „Rūta“, o fabriko ženklą papuošė šio tautinio augalo motyvai. Toks tautiškas pasirinkimas net buvo giriamas lietuviškoje spaudoje.

Tiksliau pasakius, tada „Rūta“ buvo tik mažutė dirbtuvėlė, telpanti nedideliame mediniame namelyje, kurios pirmuoju darbininku buvo pats Antanas Gricevičius, dabartinio didelio ir modernaus fabriko savininkas. Kalbama, kad dirbdamas mažose nepritaikytose patalpose, A. Gricevičius patyrė visą darbo sunkumą, tačiau nepabūgo, taupė ir investavo lėšas į savo dirbtuvėlę, taip pamažu ją plėsdamas ir tobulindamas. Jo nusistatymas duoti vartotojui nesufalsifikuotą, sveiką ir skanų produktą lėmė pasisekimą rinkoje, kėlė produkciją ir sudarė sąlygas tolimesnėms perspektyvoms.

Dar tarpukario Lietuvoje, kuomet ne vienas fabrikas susilaukė liūdno likimo, „Rūta“ kaskart vis labiau plėtėsi ir tobulėjo. Mat tada fabrikas jau tilpo nuosavuose, erdviuose dviejų aukštų namuose, kur ir darbo sąlygos, ir higienos reikalavimai buvo didelėj aukštumoj. Šiuo saldainių fabriko klestėjimo laikotarpiu, produkcijos reklamos projektams taip pat buvo skiriamas didelis savininko dėmesys. Su „Rūta“ bendradarbiavo geriausi Lietuvos dailininkai, padėdavę įgyvendinti įdomiausius A. Gricevičiaus sumanymus, kad niekas nesuabejotų „Rūtos“ savo gaminių kokybe bei išskirtinėmis skoninėmis savybėmis. Ir tai buvo tikra tiesa. 

Istorijos verti apdovanojimai

Garsas apie fabriko savininko sukurtus saldainius dėl rūšių įvairovės, išskirtinio skonio ir gražaus supakavimo ėmė sklisti iš lūpų į lūpas. Dėl to „Rūtos“ produkcijos buvo plačiai reikalaujama ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Tą patvirtina ir patyrusio konditerio A. Gricevičiaus talentas, kuris buvo įvertintas net šešiais šalies, tarptautinių parodų ir konkursų aukso medaliais: keturiais aukso medaliais tarpukario Lietuvos žemės ūkio ir pramonės parodose (1922 m., 1926 m., 1928 m. ir 1930 m.) bei dviem medaliais tarptautiniuose konkursuose Italijoje (1929 m.) ir Anglijoje (1931 m.). 

Būtent sąžiningas darbas, amatą išmanantys meistrai, švara ir gera saldainių bei šokolado rūšis buvo „Rūtos“ fabriko pasisekimo paslaptis.

Žodžio retro reikšmė ir savybės

Paprastai žodis retro* vartojamas norint apibūdinti tai, kas atgaivina praeitį dabartyje, turi istorinę vertę ir kelia nemažai sentimentų. Būtent šios savybės yra būdingos UAB „Rūta“ saldumynų linijai „Retro“, kurios pagrindinė užduotis atspindėti ir stiprinti tarpukario laikotarpio įmonės identitetą. 

Retro atmosferai sukurti dažniausiai naudojamos švelnios spalvos, įdomios formos, įvairios tekstūros, originalios detalės bei akcentai iliustruojantys gausumą, gyvybingumą ir žaismingumą. Dėl to kurdami ir puoselėdami „Retro“ gaminius rūpinamės kiekviena anksčiau minėta detale: ieškome netikėtų pakuočių formų ir tekstūrų, atrenkame mielus spalvų derinius, pateikiame istorijos vertus saldainių fabriko paveldo akcentus, nukeliančius Jus į tarpukario laikotarpį, įkvėpusį „Retro“ saldumynų liniją.

Saldumynų linija „Retro“ 

Gerbdami senąsias tradicijas sukūrėme subtilų naujovių ir paveldo akcentų kupiną gaminių liniją „Retro“, vertinamą dėl autentiškos saldainių fabriko „Rūta“ istorijos. Jos sėkmę lemia puikaus skonio ir aukščiausios kokybės saldumynai. 

Dar tarpukario laikotarpiu, kai visuomenėje itin svarbus buvo lietuvybės skatinimas, klestėjo talentingo konditerio Antano Gricevičiaus įkurtas saldainių fabrikas, pavadintas išskirtinai lietuviškai – „Rūta“, o šio tautinio augalo motyvai puošė fabriko ženklą, tapusį pagrindiniu „Retro“ gaminių linijos akcentu. Jį pasirinkome ne veltui. Kuriant subtilias saldumynų pakuotes mus įkvėpė tarpukario laikotarpio atvirukus primenančios iliustracijos ir to meto unikalūs lietuviški reklaminiai tekstai, kurie, kaip ir senasis fabriko ženklas, įamžina aukščiausią „Rūtos“ gaminių kokybę. Tuo įsitikinti leidžia dar viena autentiška gija, siejanti „Retro“ gaminių liniją su saldainių fabriko istorija, – tai tarpukario apdovanojimai, puošiantys elegantiško dizaino pakuotės. 

Net išlavinto skonio gurmanai iš gausaus „Retro“ asortimento išsirinks mėgstamiausius derinius – nuo prabangių šokoladinių saldainių, aksominių triufelių kolekcijos iki klasikinių ir naujų skonių dražė. „Retro“ – tarpukario klasika, kuria malonu pradžiuginti save ir artimuosius.

 

 *Retro... [lot. retro – atgal], pirmoji sudurtinių žodžių dalis, reiškianti: 1. atgal, atvirkščiai (laiko ir vietos atžvilgiu); 2. pagrįstas praeities (paprastai keliasdešimties metų senumo) mada, stiliumi (Tarptautinių žodžių žodynas, Vilnius, 2001, p. 643).

Šaltiniai: laikraštis „Lietuvos žinios“, 1939 m. birželio 17 d.; L. Paleckis-Kaktavičius, „Rūtos“ istorija: puslapiai, kvepiantys šokoladu“, 2013 m.